Isten hozott nálam!


Örülök, hogy meglátogattál, gyere máskor is!

2011. június 4., szombat

Szárított csalánlevél

Konyhakertemben a komposztáló közelében saját nevelésű csalánjaim virítanak.

 
Így bátran leszedhetem, mert tudom, hogy teljesen egészséges, vegyszertől mentes. A friss levelekből csalánkivonatot készítek, melyekkel a növénykéimet permetezem. Teának is kiválóan alkalmas a csalánlevél. Ilyenkor frissen leszedve készítem el, de télire szárítok is a levelekből, melyeket kerámia edényben, száraz helyen tárolok.



 
Jótékony hatásáról sok helyen olvashatunk, én a Házipatika.com oldalról ollóztam ki pár sort:


Gyógyteaként rendkívül sokrétű a felhasználási köre, általános erősítő, vértisztító, vizelethajtó, továbbá hólyaghurut, reuma, köszvény, bőrbetegségek, hajhullás, magas vérnyomás, gyomorhurut ellen is bizonyítottan jótékony hatással bír. Tavasszal sokan alkalmazzák a csalánteát vértisztító kúrák részeként, mivel jól átmossa a veséket, és kimossa a vesehomokot és a veseköveket, de ezek megelőzésére is jó. Ülőfürdőként aranyeres bántalmak kezelésére, borogatóként pedig bőrkiütésekre használják. Mosóvizes változatban kiválóan alkalmas hajhullás és korpásodás megelőzésére, valamint hajzsírosodás ellen. A kovasav-tartalma erősíti a kötőszöveteket, a körmöket, a hajhagymákat. A csalán gyökérzetét (Urticae radix) béta-szitoszterin-tartalma miatt a prosztata jóindulatú daganatának kezelésére alkalmazzák, növeli a vizelet mennyiségét, csökkenti a prosztata térfogatát. Főzetét külsőleg hajhullás és korpásodás ellen használják, vagy reuma elleni fürdővizet készítenek vele.

Kenőcs: A leveléből készített kenőcs az ekcémás bőrfelületekre jótékony hatással van.
Tea: Csészénként 3 teáskanálnyi drogot öntsünk fel forrásban lévő vízzel, majd 10 perc után szűrjük le. Vértisztító kúrákhoz javasolják, mert alaposan átmossa a veséket

Fűszerként: Friss leveléből főzelék készíthető, illetve a leveleket megpárolva húsok köreteként fogyasztható.

Fürdő: A pattanásos bőrt csalánfürdővel kezeljük. A szépségápolásban is komoly szerepet tölt be a csalán. A növény fiatal leveleit arcgőzöléshez használják, míg a belőlük készült krém bőrtisztító. A zsíros, korpás bőrre különösen hatékony. A csalánlevél drogjának nagy részéből klorofillt állítanak elő. Ez a zöld színanyag adja a levelek színét, és minden növényben megtalálható, mert a fotoszintézishez szükséges. Az élelmiszeripar és a gyógyszeripar gyakran használja színező anyagként.

Régóta használatos reumás bántalmak gyógyítására. A gyógykezelést, melynek során a fájdalmas végtagokat a csalán friss hajtásaival csapkodják meg, ma is alkalmazzák.
   
Ne forgalmas, poros utak mellett gyűjtsük a csalánt!

Elégtelen szív- és veseműködés miatt kialakult ödémák esetén használata nem javasolt.

7 megjegyzés:

  1. Jól kiokosítottál a csalánról, köszönöm.
    Klasszul mutat a levendulád mellett:)

    VálaszTörlés
  2. Engem elvarázsolt a blogod eleje:) Annyira édesek ezek a kis figurák! Hol jutottál hozzá ilyen szép anyaghoz? Annyira kedves!
    Örülök, hogy ennyi mindent leírtál a csalánról, nagyon köszönöm. Azt következtettem ki, hogy ezek szerint nekem nem tanácsos tea formájában inni, mert nagyon vizesedik a lábam, estére pedig egészen feldagad. No, de ez az én problémám. Másra viszont jól lehet használni. Te már próbáltad étkezésre használni? Nem tudom, milyen lehet az íze?
    Gyönyörű képeket készítettél.
    Még egy kérdés, ha megengeded: Hol szárítod? Napon vagy hűvös szellős helyen?
    Szép hétvégét Neked!

    VálaszTörlés
  3. Csalánról nem sokat tudok, helyesebben mint permetezés , borzasztóan büdös, . Én sosem használtam, sőt messzire elkerülöm, mert a csalán csípés nem kellemes. Erre szokták mondani ha meg csíp nem leszel reumás..

    VálaszTörlés
  4. Jutka csak a csalán jótékony hatására szerettem volna felhívni a figyelmet. Tudom nem mindenki szereti, de nem baj! Én hiszek abban, hogy a csalán és a többi gyógynövény javít az egészségünkön, és úgy gondolom betegségek megelőzésére is kiválóan alkalmas. Természetesen tudni kell, hogyan és mennyit fogyasztunk belőle, mert könnyen baj lehet!

    Éva nagyon aranyos vagy! Köszönöm! Az anyagot másfél éve vettem Pécsett a Nyissz-tex boltban.
    A csalánt étkezésre nem használtam, de lehet, hogy idén nyáron kipróbálom.
    A tea fogyasztását nem javaslom, mindenképp szakemberrel kell megbeszélned a teendőket, és nagyon vigyázz magadra!
    Anyósomtól kaptam egy régi (szitához hasonló, csak nagyobb)rostát, abba teszem a csalán leveleket, tüll függönnyel letakarom és szellős helyen megszárítom. Tűző napra nem szabad tenni.

    Vera nem baj, hogy nem szereted, hogy elkerülöd! Tudom vannak negatív tapasztalataid is....Elfogadom és tiszteletben tartom!
    Én szeretem, hiszek a gyógyító erejében!


    Szép napsütéses, kellemes vasárnapot kívánok Nektek!

    VálaszTörlés
  5. A saját nevelés az azt is jelenti, hogy te ültetted?
    Nálunk Anyukám a nagy a csalános:-))ő szokott belőle permetet, öntözőlét készíteni, használni. Bizony csak csukott ablak mellett ajánlatos, de hatásos...
    ...és mindig van itthon csalán tea is, igaz az csak gyógynövényboltból való...
    Ami viszont saját "termés" és nagyon kedvelek az a citromfű,ez is csodákra képes, aki nem ismeri, rákeresve a Google-ban, kap bőven találatot.
    (Hársfavirágot, és bodzát is szoktam még szárítani)
    És igen , én is hiszek bennük...

    VálaszTörlés
  6. Én a csalánból rendszeresen készítek remek főzeléket. Épp úgy készítem, mint a spenótot. Leforrázom szedés után, akkor nem csípnek tovább a levelek, s épp úgy dolgozom vele tovább, mintha spenót lenne. Ha valaki nem tudja, hogy csalán, azt hiszi, hogy spenót. Épp olyan finom. Már ha szereti a spenótot. :-))

    VálaszTörlés
  7. Igen Mari én ültettem a kertembe a csalánt, sőt idén cickafarkfüvet is telepítettem a konyhakertem szélébe. Citromfű is van bőven, mi is szeretjük. Örülök, hogy hiszel bennük......

    Ilona köszönöm, hogy megosztottad velünk a főzelék készítésének titkát! Ki fogom próbálni...a spenótot imádom.

    VálaszTörlés