Isten hozott nálam!

Örülök, hogy meglátogattál, gyere máskor is!

2011. szeptember 5., hétfő

Ismét Mecsek túra, de most gyalogosan.....

Német vendégeinkkel tavaly a Jakab-hegyen jártunk.............. megmutattuk a Babás-szerköveket, a Zsongorkő kilátót és a Pálos kolostor romjait. Örültek a kirándulásnak, így természetesnek vették, hogy idén is túrázunk.   Főtt is a fejem rendesen! Milyen útvonalat válasszak?...... Látnivaló is legyen.......a nehézségi foka mindenkinek megfeleljen.........kitöltse a napunkat........... és még sorolhatnám.
Hosszas fejtörés után a Vidámpark - Lámpás-völgy - Kantavár - Meleg-mányi-völgy - Mánfai templom útvonal mellett döntöttem. A leírásban közepesen nehéz túrának számít, hossza körülbelül tíz kilométer, 3-4 óra alatt teljesíthető........no, ez az utolsó nekünk nem jött be.

Vasárnap két kocsival indultunk. Lementünk a Mánfai templomhoz, ott hagytuk az egyik autót és a másikkal az erdei úton a Vidámparkhoz autóztunk. Felpakoltuk a hátizsákokat, és szépen kényelmesen elindultunk a piros kereszt jelzés mellett. Ahogy ereszkedtünk lefelé, egyszer csak egy iciri - piciri aranyos kis állatka hívta fel magára a figyelmet. Előttünk szaladgált fel és alá..................egyáltalán nem félt............ hagyta, hogy fotózzuk. Nézzétek csak!

Szerintünk ez a gombszemű szürke pamacs a  nagy pele. Ti mit gondoltok?

A meredek lejtő alján a Szent Bertalan tiszteletére felszentelt egyszerű, de nagyon szép kis kápolna áll.

1794-ben épült a kápolna, késő barokk stílusban. Eredeti barokk főoltára műemlékvédelem alatt áll. Szívesen megtekintettük volna belülről is, de erre nem volt lehetőségünk.

Hoztam egy népmondát is, melyet a Baranya Megyei Természetbarát Szövetség oldaláról ollóztam.
A Pécs gyükési Bertalan kápolnát remete barátok vették gondjaikba. A törökök közeledtének hírére a barátok a Mecsek erdőségeibe menekültek. Csak egy maradt a helyén, Bertalan. Amikor megtudta, hogy a törökök aranyat, ezüstöt és más kincseket keresnek, a kápolna kincseit a hegy barlangjába rejtette el. A törökök egy éjjel eljutottak a kápolnáig, de semmit sem találtak, csak a barátot, aki azonban még a kínzások után sem árulta el, hova rejtette a kincset. Lekísérték a hegyről a város felé. Egy présház mellett megnyúzták, bőrét karjára vetették, és a nyúzott ember elindult vissza a kápolna felé. Amikor odaért összeesett és meghalt. a törökök ezt látva annyira megijedtek, hogy még tájára sem mertek menni többé a kápolnának.

Gyükést elhagyva a gyönyörű panorámát a külszíni bánya maradványa töri meg, őrizve az 1960-as  évek külszíni fejtésének nyomait.

Annyira elmerültünk a beszélgetésbe, hogy nem a Lámpás- völgy irányába mentünk. Mivel tudtuk, hogy a piros kereszt jelzés mentén  tovább haladva  a kantavári forráshoz érünk................inkább maradtunk ezen az útvonalon.
Megérkezve a forráshoz kis pihenőt tartottunk.

Amíg a többiek pihentek én megpróbáltam felderíteni, hogy merre is lehet Kantavár ..........Hamarosan rá is bukkantam..............egy meredek hegycsúcson találhatóak a falak maradványai. Kantavár a XIII.században épült......................építtetőjéről nem lehet tudni semmit...............feltételezik, hogy a pécsi püspök...........esetleg egy helyi nemes, vagy talán a pécsi kántorkanonok.
1930-ban a vár romjai alatt egy barlangra bukkantak................... nem lehet tudni, hogy természetes eredetű vagy mesterségesen kialakított. A barlang bejáratát elzárták a látogatók elől.

A néphagyomány az alábbi legendát őrzi a várról:

"A mohácsi vész után a Mecsek északi oldalán álló elhagyott sziklavárban egy rablólovag, Kanta ütött tanyát. Innen járt szörnyű kalandokra, itt rejtegette a sok  rabolt kincset és egy gyönyörű leányt, akit a szüleitől rabolt el. Eredetileg valamelyik gazdag töröknek akarta eladni, de közben szerelmes lett a lányba. Hiába halmozta el mindenféle jóval, az nem viszonozta a rablóvezér szerelmét, mert már volt kedvese, aki a török ellen harcolt.
Kantát és testvérét gyermekkorukban elrabolták anyjától, származására egy aranylánc és benne anyjának a képe emlékeztette.
Egy nap ismeretlen harcos kért szállást éjszakára, elmondta, hogy egy magyar várból jön és a menyasszonyát készül meglátogatni. Kanta így jött rá, hogy ez az a férfi akit a lány szeret. Másnap reggel felbérelte egyik bizalmas emberét.....aki megölte a fiatalembert..........gyűrűjét és nyakláncát bizonyítékként magával vitte a gyilkos.........A nyakláncról és a benne lévő képről tudta meg Kanta, hogy saját testvérét gyilkoltatta meg. Holttestét a vár tövében temettette el. Az ifjút hamarosan a menyasszonya is követte a halálba.  Kanta is megváltozott....nem rabolt többé.......kincseit szétosztotta a szegények között.....ő maga pedig magányos remeteként gondozta a két szerelmes sírját, amíg nem követte őket a nyugalom honába."

Nevét azonban mind a mai napig megőrizte a romjaiban meglévő Kanta-vár.

Visszatérve a forráshoz elfogyasztottuk tízórainkat.......ittunk a forrás vizéből..........és 82 éves édesapámra tekintettel még pihentünk egy kicsit....................rövid időre én is pihentetem a beszámolót.............. további utunkat egy másik bejegyzésben folytatom.

1. Én is olvasom a blogodat! Valamikor (20 éve) Pécsen tanult a fiam, akkoriban többet jártam abban a gyönyörű városban. Szépek a kirándulásaid és a munkáid, hangulatos a blogod. Ismeretlenül is szeretettel üdvözöllek. :)

2. Szerintem is pele. Klassz volt olvasni és képeket nézni:):)

3. Hű,mennyi minden élményben van részed!Külön gratulálok 82 éves túrázónak.Bocs,de nálam az állatka fotója a nyerő,tündéri!

4. Köszönöm a mozgalmas és tartalmas beszámolót!

Egyre jobban úgy érzem te egy cseppet sem unatkozol, mindig találsz valami különlegeset, magad, családod, barátaid és olvasóid megelégedésére:)

5. Bori nagyon köszönöm a kedvességed. Örülök, hogy ellátogattál hozzám.....és szeretettel üdvözöllek én is!

Kovtama köszönöm a megerősítést....egy kicsit bizonytalanok voltunk. Szép estét Nektek!

Beáta nem baj, hogy a pele volt a nyerő! Köszönöm, hogy megtiszteltél azzal, hogy figyelmesen végigolvastad........és felfigyeltél az én drága 82 éves édesapámra. Hihetetlen milyen akarat van benne......azt mondja mindent meg lehet csinálni csak akarni kell......

6. Jutka nagyon aranyos vagy! Tényleg nem unatkozom...... azt viszont sajnálom, hogy a nap csak 24 órából áll. Mert ha egy kicsit több lenne akkor...talán....azt hiszem ezzel nem csak én vagyok így! Szaladok is meglesni a szilva lekvárt........otthagytam a sütőben.
    Szép estét Nektek!

7. Attól függ milyen barackot. Sárgabarackot fele vagy annál kevesebb sárgadinnyével főzöm, isteni!Őszibarackot magában.Se rumaromát,se semmi mást nem kíván.De lehet,hogy tévedek és érdemes utánanézni.A szilva az más. Azt lehet fahéjjal és rumaromával.Most én is újat próbáltam kényszerből.Őszibarackot és Vilmos körtét főztem össze lekvárnak.Olyan íze lett mint a Hipp bébiételnek.

8. Megint szép beszámolóval jöttél.Mennyi szépségünk van.. van aki elmegy megnézni,más meg elolvassa a beszámolókat és megnézegeti a képeket.. ez volnék én...
    Külön dicséret Apukádnak, hogy ilyen jól bírta a túrát...
    Az állatokat ,ami főleg kisebbek, valahogy az utóbbi időben nem szeretem...
    Hamarosan vége megint a hétnek!
    legyen szép napod!

9. Beáta őszibarackot teszek el, tegnap este hozta az apukám........munka után lesz megint programom.
    Köszönöm az ötleteket!

Vera aranyos vagy köszönöm! Apu tavaly is végig csinálta a Jakab-hegyi túrát......egy kicsit féltettem, de szerencsére nem volt semmi gond. Igen mindjárt hétvége.....vasárnap vendégeink lesznek....közösen ünneplünk.....szülinap.....névnapok......csipkedhetem magam megint. Szép napot Nektek is!